tisdag 15 maj 2012

virka korg för leksaker

Eller kan man kalla det korg? Kanske tjock påse?
Det är hursomhelst ganska praktiskt att ha förvaring ungefär överallt när man har barn. Två små barn tenderar att kunna dra fram precis alla leksaker inom loppet av sekunder. Därför är det bra att ha förvaringsgrejer till hands ifall man får för sig att vilja städa upp.

Vi äger faktiskt ingenting i förvaringsväg upptäckte jag igår. Det är ganska lärorikt att resa runt och klara sig på lite ägodelar (men ibland vill man dock ha lite mer)
(och ibland blir man till och med jäklit sugen på ett eget hus!).

Tillbaka till korgen då.


Denna virkas snabbt ihop!
För att få den lite mer stabil virkade jag i dubbelt garn, med virknål 8.

Man börjar med en cirkel (grundprinciper för en cirkel förklaras fint här), och fortsätter bygga på den tills önskad storlek.
När cirkelplattan är i lagom storlek, så virkas nästa varv i bakre maskbågen (för att få en snygg markant start på korgens "väggar"). Sedan fortsätter man att bygga uppåt så långt man vill ha den helt enkelt.
Det sista varvet minskade jag flertalet gånger för att få lite bättre form!

Kanske inte århundrades mest nyskapande projekt, men lätt att göra och fyller sin lilla funktion!

5 kommentarer:

  1. Smart förvaringslösning!! :-)
    Men jag förstår inte hur du bara kan "tvärvirka" ihop så stora projekt (eller arealer e kanske mer rätt uttryckt), imponerande!
    För mej tar det nästan en timme bara för att virka EN mormorsruta! :-/... fast eg ska jag nog inte hålla på med sånt där, ha alltid sagt att pillergöra e inte min grej B-)
    kramiz//Kickan

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha ja men mormorsrutor är mer piller än att virka runt runt! åsså får man ju upp farten också efter ett tag! Tycker du gör det superbra som virkar mormorsrutor när du nyss har börjat virka!!! Vi får köra virkjunta ihop någon kväll! :) Kram!!

      Radera
  2. Håller med dig där, Kickan, är grymt imponerad av allt du gör Stina, så där "tvär"...! Hur i alla sin dar bär du dig åt? I detta hus görs inget så snabbt, ge mig lite energi, tack!!! :) ( och till råga på allt har du två små barn, varav ett jetlaggat...vilket kaffe dricker du? ;D ) Kramis!!! // Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha ja men jag är ju lyxig och är hemma hela dagarna till skillnad från både dig och Kickan! Får se hur många knop jag orkar på kvällarna när jag själv ska in i arbetslivet. Fast man får mycket extra tid när man knappt aldrig ser på tv! :) kramkram!

      Radera
  3. Sant, det där med tv`n är en fälla...för att inte tala om datorn....! :=O Tack för snabbtitten igår, förresten! :) Kram, kram!// Linda

    SvaraRadera